Teveel om op te noemen! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Cornel - WaarBenJij.nu Teveel om op te noemen! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Cornel - WaarBenJij.nu

Teveel om op te noemen!

Blijf op de hoogte en volg Manon

29 September 2015 | Zuid-Afrika, South Africa

Sorry sorry sorry! Ik zie dat ik deze site een klein beetje heb verwaarloosd, wellicht is dat een goed teken ;)! Voor de mensen die ongerust waren, ik leef nog steeds. Mijn laatste blog was 10 augustus zag ik, en sindsdien is er weer genoeg gebeurd! Om het allemaal goed te kunnen verwoorden heb ik het onderverdeeld in twee kopjes Health Promoters en Vrije tijd, lekker autistisch!

Health Promoters:
* In augustus was Gerian een week in Zuid Afrika om een van de Senior Health Promoters te filmen, Lindiwe. Met al haar materiaal gaat ze uiteindelijk een promo filmpje maken voor de Health Promoters. Voor mij betekende dat dat ik een paar dagen prive chauffeur mocht spelen, want Gerian had geen auto. Een van de dagen zijn we naar Mfuleni gereden om een workshop te volgen gegeven door Lindiwe. Lindiwe houdt altijd wel van een grapje uithalen, en zo ook deze keer want jawel Manon mocht heerlijk meedoen met de opdrachten in de workhop! Ik had werkelijk waar geen idee wat voor opdrachten ze het over had, want ze sprak Kosa maar goed, wat moet dat moet! Erg leuke paar dagen gehad, waar er zelfs gefilmd werd vanuit mijn auto!

* Voor iedereen die geinteresseerd is naar hoe het met mijn workshop gaat, heb ik hier een prachtige link die omschrijft wat ik tot nu toe heb gedaan http://www.oogvoorafrika.nl/Struggles.html. Ik ben sindsdien nog niet heel veel verder gekomen, omdat de persoon die mij begeleid hier ziek is geweest en vervolgens druk bezig geweest is met het maken van Basic Health Education Program om de Health Promoters zo professioneel mogelijk te maken. Hier heb ik wel ook aan meegeholpen, door alle powerpoint presentaties dezelfde format te geven en een aantal powerpoint presentaties te maken. Was leuk voor de afwisseling!

* Ik ben met George en Elaine meegeweest naar V&A Waterfront Kaapstad om een congress bij te wonen over NPO's (ik heb werkelijkwaar geen idee waarom ik hiermee naar toe moest maar goed het was weer een leuk uitje!). Aan het einde van het congres zaten de CEO's van een paar grote NPO's op het podium en het was inspirerend om te horen wat zij ondernemen om te zorgen dat hun NPO genoeg geld binnen krijgt (fundraising). Al moet ik zeggen dat de persoon die er zat voor WWF lekker onderuitgezakt met dr armen over elkaar nou niet een heel goede indruk achter liet.

* De team meetings worden steeds gezelliger! Al gaat alles lekker op zijn Afrikaaks waarbij de helft te laat komt en alles uren duurt om te bespreken, zit de sfeer er toch goed in!

* Er is een nieuwe vrijwilligster aangekomen hier, Elke, een 35 jarige vrouw uit Belgie. Hele aardige meid die een workshop over nutrition gaat maken voor de HP's, maar laat ik je een ding zeggen: Belgen en autorijden...


Vrije tijd:
Ik heb veel te veel al weer meegemaakt, maar ik hoop toch alles te kunnen vertellen!

* Ik heb de ouders van Callie (mn huisgenoot) ontmoet! Ik was hier van te voren enorm bang voor want mijn omgeving omschreef de vader van Callie als een tiran. Gelukkig (voor mij) kan ik het erg goed met zijn ouders vinden! De eerste keer dat zijn vader bij ons thuis kwam zag hij mij mijn haar stijlen in de tussenkamer, en vroeg waarom ik dat niet in mijn eigen kamer deed. Ik antwoorde hierop dat de spiegel in mijn kamer te laag hing daarvoor, waarop meneer gewoon een andere spiegel in mijn kamer heeft gehangen en ik mijn haar daar kan stijlen. Te lief.
De tweede keer dat zijn ouders hier waren heb ik heerlijk met zijn vader Brandy-Cola gedronken, die man was zo gelukkig. Eindelijk iemand die met hem een drankje drinkt! Als dank heb ik een zak Biltong (gedroogd vlees) meegekregen om op te eten thuis.

* Ik ben met de familie van Chane (Callies vriendin) en Chane zelf naar the Barnyard geweest om een Rock Royalty show te zien (Super vet!!). De dag erna moesten we helaas veels te vroeg op want Callie haalde onso p om mee te lopen aan de Bidvest (zijn bedrijf) 10km. De route hiervan was door het mooie Seapoint met de finish in het stadion dat speciaal gemaakt is voor het WK en nooit meer gebruikt wordt. Daarna zijn we met de auto nog naar Signal hill gereden en Camps bay, waar alle grote huizen zijn (WOW).

* Ik heb Callie zowaar een keer meegekregen naar de kroeg op een vrijdag avond, maar omdat ik amper wat drink hier was ik bij thuiskomst na drie biertjes heerlijk tipsy.

* Het weekend daarop met Chane naar Canal Walk geweest, een van de grootste shopping malls hier in de omgeving van Kaapstad. Hier hebben we heerlijk ontbeten bij de Wimpy (voor 2 euro heb je een fantastisch ontbijt), lekker wat geshopt en onze nagels laten doen. Heerlijk!

* Ik heb zowaar een keer al op het strand gelegen.

* Ik ben met Elaine nog een dagje naar V&A Waterfront geweest waar we zeehonden, jellyfish en Afrikaanse mannen in mooie pakjes hebben gezien!

* Misschien wel mijn favoriete uitstapje tot nu toe was het helpen bij de marathon van Kaapstad vorig weekend. Ook al moesten we veels te vroeg op, en hebben we onze armen helemaal stuk getild aan water en cola om alle waterpunten en colapunten te voorzien, hebben we onze stemmen helemaal verrot geschreeuwd, en onze handen kapot geklapt. Het was het dubbel en dwars waard. De mensen die meeliepen aan de marathon konden het zo waarderen dat ze op 38.9 km, dus vlak voor de finish, nog even een zetje kregen om het einde te halen! Maar het mooiste was wel achteraf. Chane en ik stonden bij een cola punt, en hadden cola van te voren in bekers gegoten. Alle flessen (leeg en vol) moesten weer terug met coca cola, dus alle bekers gevuld met cola zouden worden weggegooid. Gelukkig hebben wij bijna alle bekers kunnen weggeven aan voorbijgangers, werknemers van winkels aan de overkant, en zelfs zwervers. Er kwam een jongen aan van een jaar of 15, stonk een uur in de wind. Die heeft staan zoeken naar lege flesjes in de kliko's zodat hij die kon vullen met cola. Dat soort dingen raken je, en het is op zo'n moment heel fijn dat die cola over was zodat zo'n jongen te drinken heeft.

* Afgelopen woensdag ben ik zowaar voor het eerst de kroeg in geweest, HEERLIJK!! Eerst met Chane bij een kroegje buiten gezeten en een lekkere fles rose soldaat gemaakt (ter waarde van 58 Rand, nog geen 4 euro), en later met Callie en nog wat vrienden naar een cocktail kroeg geweest. Puur genieten!

Zoals je kan lezen is er weer genoeg gebeurd en ik zal mijn uiterste best doen om deze keer wat eerder weer een nieuw blog te schrijven.
PS YES NOG MAAR 20 DAGEN EN DAN ZIJN MIJN LIEVE BROERTJES EN OUDERS HIER!
kusjes loveyou baaaaaai

  • 29 September 2015 - 17:03

    Josine:

    Dat werd inderdaad wel weer tijd ;-). Leuk verhaal! Mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt dan gaan de weken ook heel snel. Geniet er nog maar goed van! -X-

  • 29 September 2015 - 19:49

    Nikita:

    Manonniieee! Okee geen eerste maar een goede tweede deze keer ;). Volgens mij vermaak jij je wel! Klinkt super leuk! Ik geniet al van af en toe een skypedate, maar ik blijf ook fan van je blogs hoor :).
    Enjoy!! Kusjes!

  • 01 Oktober 2015 - 18:29

    Florien:

    Hea meissie,

    Wat een belevenissen weer! En raakte je nog geïnspireerd door de marathon? Misschien een leuk doel om naartoe te werken, 39 km

  • 01 Oktober 2015 - 18:33

    Florien :

    Zie nu dat de helft is weggevallen, nooooo, wat ik schreef is dat je nogal wat meemaakt daar, van het ontmoeten van je huisgenoot beruchte vader tot het volgen van workshops waar je de taal niet van spreekt tot het uitdelen van colaaaaa!
    Wauwie! Wens je alle goeds enneeee keep up the good work!! X

  • 05 Oktober 2015 - 22:22

    Tessa Van Spaandonk:

    Hoi Manon,

    Ik ben via het googlen op de woorden "blogs, health promoters" bij jou reisverslagen uitgekomen. Ik ga vanaf 6 november samen met 8 andere studenten van de Hogeschool Rotterdam naar Kaapstad toe om bij de Health Promoters aan de slag te gaan. En ik vroeg me af of ik je misschien wat vragen zou mogen stellen :)!

    Ik hoop dat je dit leest of iemand anders die jou dan weer kan inlichten!

    Enjoy & let me know!

    Groetjes,
    Tessa van Spaandonk

  • 06 Oktober 2015 - 07:36

    Manon:

    Ha Tessa!
    Wat leuk! Je kan me mailen op manon_cornel@hotmail.com voor je vragen!
    Groetjes,
    Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 28 April 2015
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 5094

Voorgaande reizen:

27 Juni 2015 - 16 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: