Blog 3, yolo - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Cornel - WaarBenJij.nu Blog 3, yolo - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Cornel - WaarBenJij.nu

Blog 3, yolo

Blijf op de hoogte en volg Manon

10 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo met mij! Ik zit heerlijk met een biertje naast me dit blog te typen op een nationale vrije dag! Het schijnt hier namelijk zo te gaan dat wanneer er een feestdag op zondag valt, je de maandag erna vrij bent want je hebt dan geen ‘weekend’ gehad, dikke prima! De tijd vliegt hier en ik zit hier inmiddels alweer bijna anderhalve maand! Wat is er sinds mijn vorige blog allemaal gebeurd, eens kijken.

Ik heb mijn prachtige automatische bolide helaas moeten omruilen voor een schakelauto. Het afscheid viel me zwaar. Inmiddels ben ik redelijk gewend aan het rijden in een schakelauto hier. Het enige nadeel is dat mijn auto niet functioneert bergopwaarts, wat erg onhandig is want er zijn hier zowaar bergen. Waar normale auto’s bergop gewoon gas door kunnen geven, besluit mijn auto dat het beter is om dat niet te doen of zelfs langzamer te gaan. Erg frustrerend. Wellicht nog even bellen met de autoverhuurzaak want dit is niet heel erg handig.

Het weer is nog steeds wisselvallig. Al moet ik zeggen dat op sommige zonnige dagen de temperatuur iets op lijkt te lopen. Als ik alle verhalen hoor uit Nederland van het mooie weer ben ik toch wel erg jaloers, maar mijn tijd komt nog wel!

Ik heb alle reacties op mijn blog gelezen en er waren een aantal vragen met betrekking tot the Health Promoters en wat ik nu op een dag doe. Zoals ik al zei waren de eerste paar weken vooral meekijken met wat er gebeurde in alle townships en is twee weken geleden het ‘echte’ werken begonnen. Wat dit inhoud verschilt. Ik ben inmiddels begonnen met het ontwikkelen van mijn eigen workshop over de effecten van bewegen op je lijf en geest. Aangezien ze willen dat alles volledig gedocumenteerd is met referenties en alles gaat hier vrij veel tijd in zitten. Zeker omdat ik zelf thuis nog geen wifi had in eerste instantie maar met de hulp van collega’s hier en vriendinnetjes uit Nederland heb ik inmiddels aardig wat artikelen kunnen verzamelen en ben ik goed op weg! Ik hoop over een week of twee een prachtige PowerPoint af te hebben en die te kunnen laten zien aan collega’s.
Ook ga ik een poging doen om in kaart te brengen wat de mogelijkheden voor fundraising en marketing hier in Zuid-Afrika zelf zijn, aangezien dit nog niet gedaan is. En op vrijdagen, als er geen team meetings zijn help ik een collega in Kayemandi met administratieve werkzaamheden. Verder help ik Elaine met een aantal zaken, zo ben ik vorige week een hele dag bezig geweest met het maken van 5 bordspelletjes met woord-kaartjes over diabetes. Tot nu toe bevalt het me prima!

En dan de omgeving! Gister heb ik een erg leuke dag gehad! Samen met twee vrouwelijke collega’s, op women’s day, naar Kaapstad gegaan. Ons eerste doel was de Tafelberg op met een kabelbaanachtig iets. Helaas, dit zat er niet in wegens onderhoud. We zijn een stukje verder gereden en hebben een stijl stukje omhoog geklommen om op de rotsen te gaan lunchen, en te genieten van een prachtig uitzicht. Vervolgens zijn we Kaapstad in gereden en hebben heerlijk rondgelopen in een parkje (met eekhoorntjes!!). Dit park lag naast het museum van apartheid en de kerk waar aartsbisschop Desmund Tutu zijn werk doet.
Daarna zijn we naar het Malay Quarter gegaan, een buurt met allemaal gekleurde huisjes waar vroeger de slaven hebben gewoond. Wat voor mij opviel is dat de slaven van vroeger fatsoenlijkere huizen hebben dan de mensen in de townships tegenwoordig, bizar!
Als laatste zijn we naar the Waterfront gegaan, de oude haven en tegenwoordig een groot winkelcentrum. Overal zijn restaurantjes en winkeltjes aan het water en er is een enorm overdekt winkelcentrum met meerdere bioscopen, een van de bioscopen zijn wij ingegaan. Aangezien ik met twee wat oudere vrouwen op stap was heb ik me aangepast aan wat zij voor film wilden zien, woman in gold. Wat een prachtige film, echt een aanrader! Al met al dus een hele indrukwekkende dag!

Als afsluiter voor vandaag een funny fact over Zuid-Afrika:
- Als je hier naar een supermarkt gaat, is er meestal een grote parkeerplaats voor. Waar wij in Nederland gewoon gewend zijn aan het zelf parkeren zonder ongelukken te veroorzaken, hebben ze hier mannetjes rondlopen op de parkeerplaats die je helpen met in- en uitparkeren en zogenaamd op je auto passen. Ze helpen je soms zelfs met het dragen van je boodschappen. Je kan ze een paar Rand geven (aka veertig eurocent) en dan zijn ze helemaal blij. Weird!

  • 11 Augustus 2015 - 06:53

    Nikita:

    Jaaa een nieuw blog! Leuk om te lezen weer! Je kan al lekker aan de slag zo te horen :) leuk! Keep up the good work en Enjoy! Liefs xx

  • 12 Augustus 2015 - 16:13

    Harold Robles:

    Wij zijn zo trots op jou.
    We moeten vlug weer skypen.
    Lieve groet, Harold

  • 13 Augustus 2015 - 09:50

    Monica:

    Zou wel eens even om het hoekje willen kijken, goed bezig hoor Manon!Heel Leuk om zo met je mee te kunnen lez(v)en.

    Groetjes Monica

  • 31 Augustus 2015 - 21:47

    Riet:

    Hoi Manon, goed bezig

  • 31 Augustus 2015 - 21:56

    Riet:

    De reactie kapt af bij een " smiley" volgens mij, een heel verhaal getypt en dan blijven twee woorden staan..... Maar je hoeft voor het weer niet meer jaloers te zijn, ook hier hebben we regen- en onweersbuien. Heel veel succes, fijn dat we mee mogen genieten met je verhalen!!! Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!!! Groetjes...

  • 05 September 2015 - 10:16

    Janneke:

    Wat tof ook die gekleurde huizen! Niet een beetje roze..... Enne 'Children should be seen, not hurt' vind ik ook een mooie :) Keep up the good work honey :*

  • 07 September 2015 - 18:57

    Florien:

    Hee lieve manon

    Wat een leuk verhaal, lekker afwisselend zo klinkt het!
    De weken gevuld met health promotors en in weekenden alles ontdekken. Kaapstad lijkt me heel bijzonder en inderdaad bizar wat je schrijft over de slavenhuisjes en de townships van nu! Lijkt me ook fijn om zoveel verschillende mensen om je heen te hebben en andere culturen te ervaren. Hier alles goed, leuk feest gehad dit weekend voor mijn ouders, verder alles zijn gang...

    Liefs Florien en Maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 28 April 2015
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 5098

Voorgaande reizen:

27 Juni 2015 - 16 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: